Je tomu zhruba půl roku, co nás jako školu oslovila společnost AISIS, která podporuje školy, provází učitele, inspiruje… Lidé z AISIS se na nás obrátili s tím, že slyšeli, co vše se u nás na Masarykově škole v Tanvaldu děje – jak učíme, jak přemýšlíme, kam školu směřujeme. Po návštěvě vedení společnosti a společných debatách jsme byli požádání o uspořádání stáže pro ředitele škol z Mladoboleslavska a z Podkrkonoší.
Dvoudenní stáže se zúčastnilo 22 ředitelů a jejich spolupracovníků z jedenácti škol.
První den proběhlo představení školy a její prohlídka. Naši pedagogové uspořádali tři workshopy na tři různá témata: „Geogebra a párová výuka“, „Analogie Montessori pomůcek na matematiku, vnitřní struktura a přesah“ a „Dílna čtení a rozvoj čtenářství“.
Při představování učících se skupin, otevřených hodin, metodických setkání, sdílení, propojování předmětů, vyučování v blocích, portfolií žáků, sebehodnocení, map učebních pokroků, spolupráce pedagogů napříč školou, jedinečného systému školní družiny, terénní výuky, ukotvení školního poradenského pracoviště a mnohého dalšího účastníci stáže jen nevěřícně kroutili hlavami. Nevěřili nám, že vše vylíčené může tak dobře fungovat, zároveň ale byli zvědaví.
Druhý den se účastníci vydali přímo do výuky – viděli učení v blocích, prolínání předmětů, učení v heterogenních i homogenních třídách, zažili vedení hodin metodami RWCT, diskusi žáků s pedagogy, preventivní program aART.
Při závěrečné reflexi se s námi ředitelé loučili s těmito slovy:
„Je neskutečné, co vše jste ve škole dokázali. Z chování dětí a pedagogů je vidět, že opravdu žijí tím, co říkáte, že děláte. Panuje tu úžasná atmosféra!“
„První den jsem si říkal, jak to má paní ředitelka hezky připravené a paní vychovatelky, jak to mají hezky naučené… Byl jsem zvědavý, jak to bude vypadat ve výuce! Spadla mi brada. V hodině jsem stále čekal, kdy se děti přestanou chovat tak vzorně. A ony pracovaly celou hodinu, celý blok. Bylo to neuvěřitelné.“
„Neuvěřitelně lidsky příjemné prostředí a atmosféra…“
„Vůbec by mě nenapadlo hledat takovou školu zrovna v Tanvaldu.“
„Jsem každý den vděčná za to, jací lidé ve škole jsou, s jakou láskou pečují o děti, jak o každém jednom dítěti přemýšlejí a posouvají je nejen ve vzdělávání, ale i v jednotlivých kompetencích důležitých do života.“
Jana Duňková, ředitelka školy