Hravá čeština v 9. A...živá abeceda

4. 3. 2019


21. únor je dnem, kdy se připomíná Mezinárodní den mateřského jazyka. V deváté třídě jsme věnovali dvě vyučovací hodiny češtiny komunikaci beze slov. Alespoň zčásti.

První hodinu jsme cvičili pravopis. Četli jsme si text o Neslyšících (kteří využívají ke komunikaci velmi promyšlený systém znaků, tj. znakový jazyk), ve kterém jsme hledali pravopisné chyby. Dozvěděli jsme se, že se pokusili o rekord, při kterém v bílých rukavičkách tleskali ve znakovém jazyce. Také jsme si povídali o tom, že život neslyšícího člověka může mít jistá omezení (třeba nepřivolá pomoc běžným telefonem), ale dnes existuje moderní technika, která mu může i pomoci. Jako bonus jsme se naučili tleskat ve znakovém jazyce.

Druhou hodinu jsme strávili venku, na školním hřišti pokrytém slušnou vrstvou sněhu. Rozdělili jsme se do dvou skupin, každá zaujala místo pod basketbalovým košem a dostala papírek, na kterém byly dvě věty. Úkol byl jednoduchý. Přetlumočit druhé skupině napsaný vzkaz jako živá abeceda. Beze slov. Bez pomůcek. Písmena jsme vytvářeli z vlastních těl. Už po chvilce jsme dokázali poznat, co bude druhá skupina předvádět za písmena, protože každý z nás měl svůj úkol, svou část písmene (Ale myslíte, že jsme to ostatním usnadnili? Předváděli vše až do konce … někdy i dvakrát.).

Celou aktivitu jsme si užili, nasmáli jsme se, protáhli se a na vzduchu bylo příjemně. Na náš pozdrav se můžete podívat sami.